Kota Kinabalu, Sabah..

Kali pertama bercuti bersame family :) kecuali abg aku je tak dapat ikut disebabkan die kerja. Jadi tak boleh nak buat ape la kan. Kami pergi bersame ayah su dan maksu juge. Kali pertame aku jejak kan ke sabah. Hati mestilah suke kan. hee. Dalam fikiran dah fikir macam-macam nak beli ape nih. heee. nak habis kan duit abah :P. Naseb abah tak kisah die tunaikan semua ape aku nak. Thanx abah <3. flight kami pada pukul 11pg. AirAsia. Aku excited giler ar. First time kot dapat naik kapal terbang. Dulu berangan je, tak tahu pulak sekarang aku dapat naik. yuhuuuu ^_^.

ermm naik flight nih pun bukan senang macam-macam lah nak kene scan bagai. beg baju,beg tangan, hp pun kene kot. Yela takot bawak dadah kan. Ape ke jadah pulak aku nak bawak bende alah tuh kan. hee. Now beratur la bg ic gn tiket penerbangan untuk naik n duduk at sit masing-masing. Mase dah naik kapal terbang uh, jantung aku dup dap dup dap, risau pun takot tak lepas je kunx. Aku redha lau naik kapal terbang nih. hee. yela die terbang kan, ape nak jadi kite tak tahu just berdoa je la. Mula-mula die bergerak slow je ikut laluan die then da sampai wowww terase die naik mendongak haaa. hee. mane tak nye 800km sejam kot, giler tak laju. hee. Then die stable kan la die punye kedudukan.

So baru la boleh bukak seatbelt n boleh berjalan dalam uh :P.hee berlari jgn oke. Nak sampai kota kinabalu dalam 2jam 20minit je. tak la lame sgt kan kan :D. Bila dah sampai KKIA, kami sewa kereta dan mencari homestay untuk sehari berehat sebab sangat kepenatan. mama n abah aku dah muntah-muntah n sakit kepale bagai. nasib baik aku dgn adik aku alhamdulillah sehat serta ayah su dan mak su. kami berehat satu malam di Kinabalu Rose Cabin. not bad jugak laa tempat die. bile pagi bangun uishh sejuk sangat haihh. tak tahan aku. siap pakai stokin lagi. dah macam at luar negare haa :P. hee. pagi uh lepas sarapan kami siap-siap kemas semua barang untuk berpindah penempatan ke Mesilau pule untuk tempat kami hiking. tapi sebelum ke Mesilau , kami berjalan-jalan dulu di dairy farm cow untuk tengok perah susu kambing, bg kambing makan, bg susu untuk anak kambing uh. serta kami cari baju sejuk at Kundasang, makanan, coklat. yang nih je kami sempat berjalan sebab tak leh lame-lame sebab ty kami penat sok jam 8, kami dah kene hiking ke gunung kinabalu. memerlukan tenage yang banyak kan :).

Pada keesokan hari, 2Disember kami bermula hiking di Mesilau. kami target 1jam untuk 1km. itu pun lau larat lah. hahahaha. perjalanan dari Mesilau ke Laban rata mengambil jarak sebanyak 8km. haa tak ker giler dengar 8km uh ?? aku gn abah fikir hiking nih macam jalan raya, haa amik kau sekali aku hiking alahaaiii macam mintak nyawa kot tempat die. demi allah aku tak larat. lame kot, da la jao pulak. sape yang sanggup nak hiking cam nih. tapi kami sekeluarge dah biase aktiviti lasak. uh tak heran lah kan. hehe. macam-macam halangan aku tempuh dgn sabar bile daki gunung kinabalu nih, nak dapat sijil punye pasal aku tempuh. ayah su dgn mak su aku nak jalan dulu. ayah su gn mak su aku kuat giler.hee. semanagt aku tgok dwg. laju tol jalan haa samapi ke Laban Rata. tinggal kami je kat belaknag n guide kami kak anis. abah suruh aku pergi dulu, untuk bagi die semngat.hehe. jadi aku pun pergi lah tinggal kan mereka.

sorang-sorang time uh aku dlm hutan. alamakk hati nih mula lah takot kan. macam- macam dah aku dgr,ade org ikut aku,dgr suare tapi aku buat bodoh je, yela aku tak kacau kan. just aku sebut nama allah je laa supaya aku dilindungi. time uh maca-macam pondok jumpe tempat untuk berehat antarenya pondok schima, paka, valision, ade lg 4 pondok aku lupe name ape. hee. tapi best tempat die sebab tandas disediakan n air pun same. sedap gile air at situ almaklum lah air gunung kan. hee. sampai satu tahap uh aku takot gile bile sorang-sorang aku pun kol abah, aku tunggu at tangga tapi dwg jao lagi. ermm aku tunggu la, tak sanggup lagi aku nak jalan sensorang weh. seram!!. kesejukkan aku tunggu dwg sebab aku dah hampir separuh at kaki gunung. angin die melampaui batas.haha. memamg banyak lapis la cite die aku pakai bajukan.hee.

Ya Allah nak sampai Laban Rata uh giler lah jao lg. jam dah menunjukkan pukul 4.30 ptg daa. bile kiteorg nak sampai tempat penginapan uh ?? lutut aku dah berdenyut-denyut da. memang aku tak larat dah sampai tapi dgn berkat usahe aku n semanagat yg ade dekat mama, abah n adik aku, kami sampai juge Laban Rata uh tapi memang lambat lah kol 7.15 baru sampai. time uh penat sgt lahh. kire nak tido je. dah la sejuk dgn aku selsema lg, dada aku sakit lg. hadoiii aku tanggung la sakit uh. sengsara kot :(. mama gn abah aku tintong daa. hee. kesian aku tengok dwg. tapi aku tabik betul mama gn abah aku yg kuat semangat orgnye ^_^. sat uh anak die pun ikut jugak, tak gitu :p (bangga jap).hee.

Kami berehat la untuk malam uh sebab kol 2.30 pg kami akn mula untuk hiking sampai ke puncak. aiyooo. penat kan :(. tapi nak buat cmmne semanagt perlu ade meh.hee. target jam 6pg dah sampai ke puncak,then kol 8pg perlu turun ke Laban Rata n kol 10.30pg perlu turun ke Bawah semula. tapi kali nih kami ikut jalan Timpohon. giler tak sanggup nak ikut Mesilau sebab jalan mintak nyawa aku. haha. grrr ikut Timpohon nih nih pun jalan die Ya Allah nak tercabut lutut aku. lau dari Timpohon hanya 6km sahaja. sampai ke 2km aku dah tak boleh berjalan daa.. lutut aku injured sgt daa. kak anis bg aku pinjam tongkat haa da macam org tue aku berjalan. haha. time aku berjalan uh, ade mamat sabah nih tlg aku pnjg kan tongkat, giler hensem.haha. cuci mate jap :P.hee. then akhirnye dalam kol 5ptg sampai juge aku ke bawah. alhamdulillah ^_^

Penginapan kami yg pertama sebelum hiking, dan pagi-pagi lg mama dgn abah nak bergambar belakang gunung kinabalu yer.hee

Keesokan harinya kami berjalan-jalan sebelum ker Resort kedua di Mesilau ^^, cantik kan pemandangan di belakang itu.heee

Disini kami sudah bermula jalan ke dalam hutan selama 8km yer ^_^. yg pic2 nih baru dalam 3km. Ade lg 5km nak sampai. Pondok pertama iaitu Pondok Schima ^_^. yg tuh si bulat, adik aku.hakhak.comel kan ^_^.ngee. dan pic bawah tuh sume family aku yg ayah su n maksu. dan yg kai baju biru uh kak anis, guide kami.

Inilah laluan kami ikut Mesilau, sengsara tahu.hee. dan itu lah Laban Rata tempat penginapan sebelum sampai ke puncak. nak naik ke Laban rata tuh lah nak menangis rase.heee

Barang-barang yg ade at resort Laban Rata nih sume mahal-mahal. kitkat pun rm8, air botol mineral yg kecik uh pun rm 9.20 kot. tahu sebab ape ? sebabnye, lihat dibawah ye ^_^

Time nih kami jenjalan di bandar Kota Kinabalu, Sabah. sempat posing lg :P. hee. dan baju tuh untuk sy dan dy ^_^. dy wani pink. aku wane biru

Last sekali, of kos la pic-pic aku yg melaram semase di kota kinabalu, sabah ^_^

Peringatan : Sesiapa yg nak hiking di Gunung Kinabalu, boleh la PM sy ok ^^,. dan aku boleh bg tahu sume ape yg perlu dibawa supaya korang sampai ke puncak dgn jayanya ^_^

nota mata : Dekat sini sy rindukan awk sgt, bz ta dapat mcj awk 2hari. then awk mcj sy. sume sy ngadu at awk je ^_^